asmund havsteen-mikkelsen
Asmund Havsteen-Mikkelsens værker
ASMUND HAVSTEEN-MIKKELSEN
Asmund-Havsteen-Mikkelsen. Foto: Lærke Posselt.
Billedkunstner Asmund Havsteen- Mikkelsen (f. 1977) arbejder med maleri, kunst på papir, kunstkritik, æstetik og filosofi. Han er uddannet ved Det Kongelige Danske Kunstakademi (2003-2009) og har en magistergrad i litteraturvidenskab og filosofi ved Københavns Universitet (1996-2003). Foruden store malerier og mindre værker på papir (her i Skitsehandlen) har han skrevet flere tekster om kunst og æstetik. Han har boet flere år i Berlin, haft længere studieophold ved akademier i Hamburg og Kitakyushu i Japan, og han bor og arbejder i dag i København. Han er født på Ærø.
In English:
Asmund Havsteen-Mikkelsen (b. 1977) works with painting, art on paper, philosophy and literature. He was educated at the Royal Danish Academy of Fine Arts (2003-2009) and holds a Master's degree in Literature and Philosophy from the University of Copenhagen (1996-2003). His production involves large-scale paintings, small-scale works on paper (here in Skitsehandlen) as well as several texts on art and aesthetics. He has lived for several years in Berlin, spent extended study periods at academies in Hamburg and Kitakyushu, Japan, and he currently lives and works in Copenhagen. He was born on the island of Ærø.
CV
-
2003-09 Det Kgl. Danske Kunstakademi, København.
2007-08 Hochschule für Bildende Kunst, Hamburg.
2004-05 CCA Research Program, Kitakyushu, Japan.
1996-03 Cand.mag. i litteraturvidenskab og filosofi, Københavns Universitet.
-
2024
Præsentation af Melting Barricades i forlængelse af Pia Arkes udstilling: Silences and Stories,
John Hansard Gallery, Southampton (februar).
Fake Empire (solo), Galleri Kant, København.
Grundloven 2049, tale d. 5 juni på Kunsthøjskolen Ærø.
Kiruna Overdrive, Planetariske Ekspeditioner #3 (s.m. Karsten Wind Meyhoff), Antipyrine.
The Flooded Modernity Atlas (med Mihalis Zacharias), kortlægning af klimakatastrofer.
Auto-destruction, Contemporary Art Festival, Danube Dialogues, Novi Sad, Serbien.
Planetarisk Æstetik, A Mock Book, København.
-
2023
New Denmark, Biokuben, Islands Brygges Kulturhus, København.
Revisions & Postscripts (med Michalis Zacharias), Prospekt, København &
MISC Athens, Athen.
The Surge (solo), Galleri Kant, København (juni).
Arena, Galleri DGV, Svendborg.
2022
Sunset Waltzing (m. Karsten Wind Meyhoff og kurator Jacob Lillemose), X and Beyond, København.
2021
More News From Nowhere, Galleri Kant, København.
Privacy (Wilding), Kastrupgaardsamlingen (katalog), København.
2020
Skitser, Skitsehandlen, Faaborg.
2019
Area X (med Ulrik Møller), Galleri DGV, Svendborg.
Lost in Space, Galleri Kant, København.
Total Transformation, Galerie MøllerWitt, Aarhus.
2018
Demolition, Galleri Kant, København.
The House of Being, Viborg Kunsthal.
2017
Tectonical, Fold Gallery (med Florian Schmidt), London.
2016
The Territorial Trap, Galleri Kant, København.
New Buildings (med Jesper Rasmussen), Galerie MøllerWitt, Aarhus, Danmark.
2014
The Infinity Complex, Galleri Kant, København.
2013
Approximations, Charlottenburg Amtsgericht, Berlin.
Look at This World, Fold Gallery, London
2012
Blue Devils, Galerie Lars MøllerWitt, Århus.
2011
Fremtiden Begynder Hjemme, Rønnebæksholm, Næstved.
2010
Estrangement City, Politikens Hus, København.
Meditations on the Uncanny, Helene Nyborg Contemporary, København.
2008
Life in the Box, Helene Nyborg Contemporary, København.
2007
Supernumeral (med Emil W. Hertz), Marstal Museum, Ærø.
2006
Mentalscapes, Helene Nyborg Contemporary, København.
Frontal/Sideways, Det skandinaviske hus, Prag.
2004
Melting Barricades (med Inuk Silis Høegh), Nordatlantens Brygge,
København, og Katuaq, Nuuk, Grønland.
Collapsing Structures (med Rune Søchting og Jonas Olesen), Projektrummet, Det Kgl. Danske Kunstakademi.
-
2024 That's Entertainment, Galleri Kant, København.
2023 Kunstnernes København, Nikolaj Kunsthal, København.
Nature-Scapes, Geoscience – kurateret af SixtyEight Art Institute, København.
2022 Kunstaktien, N.B.K. Berlin, Uferhallen, Berlin.
One if by Land, Two if by Sea, Melting Barricades in New Red Order, Charlottenborg Kunsthal, København.
2021 Gå!, Sophienholm, Lyngby.
Grønlandsk kunst igennem 300 år, Museet for Religiøs Kunst, Lemvig.
2020 Architectoniques, Ecolinth, Geneve, Schweiz.
2019 Snatch, Galleri Kant, København.
Beyond the Sea, Sydhavnsambassaden, København.
Grafik Grafik Grafik, Kastrupgaardsamlingen, København.
Carry On, Fold Gallery, London.
2018 Facing Concrete, Galleri Kant, København.
Kolonien (kurateret af Søren Bjørn), Rødovre, København.
Floating Art, Vejle Kunstmuseum.
2017 IDEALER – Konkret Kunst Dengang og Nu, Randers Kunst Museum.
Selected Works, Galerie MøllerWitt, Aarhus.
Scenario, Galleri DGV, Svendborg, Danmark.
Show Me the Money, Museet for Samtidskunst, Roskilde.
IDEALER – Konkret Kunst Dengang og Nu, Esbjerg Kunst Museum
2016 Good Fortune, No Blame, Galleri Susanne Ottesen, København.
IDEALER – Konkret Kunst Dengang og Nu Fuglsang Art Museum, Danmark (katalog).
Aeroe Dog Days - Kunst & Musik Festival, Ærø, Danmark.
Either Those Curtains, Fold Gallery, London.
The Island Show, Galleri Kant, Fanø.
50x50x50, Kastrupgaardsamlingen, København (katalog).
2015 UNDER 10 OVER 1, Galleri Kant, København.
BASTARD – Claus Carstensens Samling, Esbjerg Kunst Museum (katalog).
Picture Poking Pulling, Nissen Contemporary, København.
In Between, Galerie MøllerWitt, Aarhus.
3-1 Kunstaktion, Aros, Aarhus.
Reflexions, Auguststr. 11, Berlin.
White Energy, Galleri Kant, København.
2014 Selected Works, Galerie Møllerwitt, Aarhus.
Stetige Wiederkehr des Utopischen, Trittau, Tyskland (katalog).
2013 Winter Exhibition, Galleri Kant, København.
2012 Needle In A Cloud, Fold Gallery, London.
Snowtime, Galleri KANT, Esbjerg, Danmark.
2011 Enter II, Kunsthallen Brandts, Odense (katalog).
Sommersalon, Helene Nyborg Contemporary, København.
Primitive Accumulation, Fold Gallery, London.
Ausstellung der Uferhallen Kunstaktien, Uferhallen, Berlin.
3-1 Auktion, Kunsten, Aalborg
Painterly Delight II, Ystad Konstmuseum, Sverige.
2010 Geist III, Auguststr. 12, Berlin.
No Food No Drink No Sticky Lollies, Stadtbad Wedding, Berlin.
Painterly Delight, Kunstcentret Silkeborg Bad, Danmark (katalog).
En hilsen til Ib Geertsen, Danske Grafikeres Hus, København.
Radical Adults, The Forgotten Bar Project, Berlin.
CRW – Contemporary Reflections on Warfare, BKS Garage, København.
København City Art Collection 2006-2009, København.
The Hello Show, Helene Nyborg Contemporary, København.
Art in the Blood, Utzon Center, Aalborg.
A Formal Figure, Galerie im Regierungsviertel, Berlin.
2009 Out of Wedding, UferHallen, Berlin.
Formation, Halle 41, Berlin.
Exit, Gl. Strand, København (katalog).
2008 Jahresausstellung, HfBK, Hamburg.
InnenRaum, Galerie MøllerWitt, Århus, Danmark.
2007 Autolabor, Brandenburgischer Kunstverein Potsdam e.V., Tyskland.
PT07, Vestjyllands Kunstmuseum, Tistrup, Danmark.
2006 Proverbs, Portalen, Greve, Danmark (katalog).
Re-thinking Nordic Colonialism, The Living Art Museum, Nifka (katalog),
Reykjavik, Island.
Contemporary Art, Spring Exhibition, Charlottenborg, København.
2005 Total Production, Islands Brygge 83, København.
2004 Typhoon, Maeda Studio, Kitakyushu, Japan.
Minority Report, Århus, Danmark.
-
2024 Flooded Modernity i Décoloniser l'architecture, p. 91 af Mathias Rollot, le passager clandestin.
2023 Terra Nova, anmeldelse af Bror Axel Dehn, Information, 13. januar.
2022 Øko-fiktion i international klasse, anmeldelse af Freddy Hagen, Pio.
Kunstværk, udenværk og visuel kultur v. Anders Troelsen, p. 504-507, Aarhus Universitetsforlag.
Spekulative Rum og Møddingens Sandhed, katalogtekst til RE-UPCYCLING, Skulpturbiennalen på Ærø, kurator Susan Hinnum.
2021 Warum die Architektur den Unfall braucht, af Laurent Stalder in NZZ, 31. okt.
Flooded Modernity, in Et Vogue L'Architecture, Mini Maousse 8, p. 153.
Fjendebilleder, anmeldelse af Martin Keiding, in Arkitekten 06, August, p. 30-31.
Det intimiderende Parcelhus, anmeldelse af Peter Michael Hornung, Politiken, 15. juni.
Ein Blick zurück weist den Weg nach vorn, fortolkning af 'Flooded Modernity', af Fabio Merlini, Skilled no.2, p. 22-23.
At sanse en eng, Ditte Vilstrup Holm, in Privacy (wilding), Kastrupgaardsamlingen.
2020 Aesthetics of the Anthropocene – artikel til Handbook of Business Legitimacy, Springer Verlag.
Berørt, omtale i dansk kunst i det nye årtusinde af Maria Kjær Themsen, Strandberg Publishing.
Bidrag til publikationen ’Connectedness’ til den danske pavillion til Arkitekturbiennalen, Venedig.
This Sense of Unease, interview, Louisianna Channel.
Magasinet Rum (cover & præsentation), Stockholm, februarudgave.
2019 Rethinking Modern Architectural Icons with Havsteen-Mikkelsen, Elly Parsons, Wallpaper, 6. august.
Moderne Melankoli, Andreas Ruby, in Mentalscapes, Kerber Verlag.
Manifest for en ny Natur i Danmark, Manifest Stafet, Arkitekturforlaget B., København.
Flooded Modernity, Point of Design, januarnr., Polen.
The Man Who Sank Villa Savoye, af Riya Patel, Icon Eye, januar udgave, London.
2018 Louis Kahn i Danmark (128 sider), A Mock Book, København.
Ne-filozofija i savremena umetnost (178 sider - oversættelse), Novi Sad, Serbien.
Kunstværk i dansk fjord får international opmærksomhed, Kunsten, 17 august, 2018.
Artist Sinks Le Corbusier’s Villa Savoye in Danish Fjord, ICON Eye, 27 juli, 2018.
Bag facaden – og det menneskelige arkiv, anmeldelse af Trine R. Andersen, Kunsten.nu, april, 2018.
Det Konkrete bliver Metafysisk, anmeldelse af Mai Misfeldt, Kristelig Dagblad, 4. april, 2018.
The House of Being, katalog, Viborg Kunsthal, 2018.
2017 Ny Dansk Kunst, Lisbeth Bonde (red), Gyldendal, dec. 2017.
Tectonical, anmeldelse af Laurence Noga, Saturation Point, maj 2017.
Det Frosne Danmarkskort, Danmark – en Kolonimagt, Gads Forlag, p. 439, 2017.
Non-filosofi og Samtidskunst, essayserie i 4 dele på Kunsten.nu, 6, 13, 20 & 27 feb. 2017.
Fascineret af Fremmedgørelse og Rationalitet, interview i Fyns Amts Avis, 22 feb. 2017.
2016 Livet forsvinder og bliver til Materiale, kronik om Emil Westman Hertz, Politiken, 11 nov. 2016.
Bybilleder (red Scavenius & Michaelis), Strandberg Publishing, p. 304-5, nov. 2016.
Maleri er et Uendeligt Mulighedsfelt, anmeldelse af Lisbeth Bonde, Kunsten.nu, okt. 2016.
IDEALER – Konkret Kunst Dengang og Nu, Randers Kunstmuseums Forlag, p. 93, sept. 2016.
Arkitekten, vol. 118, p. 8., juni 2016.
Psykologiske Rum, Information, 27 maj, 2016.
For Mig er Arkitekturen en Måde at Fortælle Historier På, Interview ved Lisbeth Bonde, Kunsten.nu, april. 2016.
Artistoftheweek.dk, interview, april, 2016.
2015 Kunst og Økonomi, radio-interview af Michael Müller, P1 28 dec., 2015.
Rum Magazine (cover), Stockholm, okt., 2015.
Asmund Havsteen-Mikkelsen, Den Store Danske Encyklopædi, sept. 2015.
Man Rejser i Linjer, interview, Regnfang, marts, 2015.
Demo Mod Vinter, Kunsten.nu, feb., 2015.
2014 Positive Propaganda, interview, Aripaev , Esland, okt., 2014.
Imagine Architecture. Artistic Visions of the Urban Realm, p. 64-65. Gestalten,
Ed.Lukas Feireiss, aug. 2014.
Sven Nommesen: Structure as Habitat. Asmund Havsteen-Mikkelsens View of Cities and Images, in katalog: Stetige Wiederkehr des Utopischen, Trittau, feb., 2014.
2013 Mit Berlin, DR K, 30 min. dokumentar, okt., 2013.
Approximations in Grüntuch Ernst Dialoges, Distanz Verlag, Berlin, aug., 2013.
2012 Malene Birkelund: Videnskaben lagt i blød, Fyens Stiftstidende, 19. dec., 2012.
Arne de Boer: Stand By for Hyperdrive, Text for Blue Devils exhibition, nov. 2012.
Asmund Havsteen-Mikkelsen, Kunsten.nu., nov. 2012.
2011 Enter II, katalog, Kunsthallen Brandts, Odense, 2011.
Fremtiden Begynder Hjemme, katalog, Rønnebæksholm, Næstved, 2011.
Dina Feilberg: Subtile Undersøgelser af Rum, Kunstmagasinet Janus, Juni 2011.
Arne de Boer: New Wounds, in Primitive Accumulation, katalog, London, 2011.
2010 Estrangement City, Politiken 28 Oktober, 2010.
Asmund Havsteen-Mikkelsen, en præsentation af værker i Information, 24. Juli, 2010.
Meditations on the Uncanny, katalog, Lettre Publishing, København, 2010.
Kunsten at føle sig hjemme, radio-interview, P1 – Vita, maj, 2010.
2009 Lettre International 20 Jahre Mauerfall (visuelt indlæg), Berlin und Europa, 2009.
Beyond Architecture – Imaginative buildings and fictional cities, p. 40-41.
Red.: Lucas Freireiss, Gestalten Verlag, Berlin, 2009.
2008 Melting Barricades, Sleek Magazine, Berlin, december 2008.
The Way We Live Now (visuelt indlæg), Lettre Internationale, 2008.
Bente Scavenius: Klinisk renset for liv (anmeldelse), Børsen, august 2008.
2007 Torben Weirup: Udflugt til Blokland, Dansk kunst 07, Aschehoug, København, 2007.
Jesper Rasmussen: På Kant med Byens Dybder, Kunstmagasinet Janus, sept., 2007.
The Celeste Art Prize 2007, katalog, London, 2007.
2006 Proverbs, katalog, Portalen, Greve, 2006.
Frontal/Sideways, katalog, Det Skandinaviske Hus, Prag, 2006.
2005 May Misfeldt: Melting Barricades, Dansk kunstt 05, Aschehoug, København, 2006.
Intimate Absence, Patrick Huse (ed.), Delta Press, og Henie Onstad Kunstsenter, Norge, 2005.
CCA Research Program 2004-2005, katalog, Kitakyushu, Japan, 2005.
2004 Melting Barricades, katalog, Nordatlantens Brygge, København, 2004.
-
2020 Human Act Award, prisskulptur.
2017 Retten i Roskilde, Den Hielmstierne-Rosencroneske Stiftelse, Roskilde, Danmark.
2015 Vestre Landsret, Ny Carlsberg Fondet, Danmark.
2013 Horisonter, Middelfart Gymnasium, Danmark.
2013 Approximations, in Dialoges, Gruntuch Ernst, Distanz Verlag, Berlin.
2012 Interferens, loftsmaleri i Jazzhus Montmartre, København.
Det Komplementære Rum, udsmykning af Nyborg Gymnasiums Science Bygning.
2007 Eye-D, Carl Jacobsens Vej, Valby.
-
2023 Augustinus Fonden
2022 Statens Kunstfond
2021 Realdania
Statens Kunstfond
Beckett Fonden
2020 Statens Kunstfond
Grosserer L.F.Foghts Fond
2019 Ny Carlsberg Fondet
Grosserer L.F.Foghts Fond
2018 Bergia Fonden
Dreyers Fond
2017 Statens Kunstfond
Grosserer L.F. Foghts Fond