Christian Lemmerz: Uden titel, 2022
Christian Lemmerz: Uden titel (30. aug.), 2022. Akryl på papir ca. 76,5 x 57 cm. Indrammet i dyb røget egetræsramme med museumsglas ca. 86 x 66 cm.
Værket er en del af en serie, som Christian Lemmerz lavede i sit atelier i Italien i efteråret 2022.
Mulighed for levering.
Værket er del af “Christian Lemmerz: Tegninger og skitser” 15. april - 10. juni 2023. Værkbeskrivelse og udstillingshæfte medfølger.
Christian Lemmerz: Uden titel (30. aug.), 2022. Akryl på papir ca. 76,5 x 57 cm. Indrammet i dyb røget egetræsramme med museumsglas ca. 86 x 66 cm.
Værket er en del af en serie, som Christian Lemmerz lavede i sit atelier i Italien i efteråret 2022.
Mulighed for levering.
Værket er del af “Christian Lemmerz: Tegninger og skitser” 15. april - 10. juni 2023. Værkbeskrivelse og udstillingshæfte medfølger.
Christian Lemmerz: Uden titel (30. aug.), 2022. Akryl på papir ca. 76,5 x 57 cm. Indrammet i dyb røget egetræsramme med museumsglas ca. 86 x 66 cm.
Værket er en del af en serie, som Christian Lemmerz lavede i sit atelier i Italien i efteråret 2022.
Mulighed for levering.
Værket er del af “Christian Lemmerz: Tegninger og skitser” 15. april - 10. juni 2023. Værkbeskrivelse og udstillingshæfte medfølger.
Skriv til os.
om kunstneren
Christian Lemmerz (f. 1959) er født i Kahlsruhe i Tyskland. Han er klassisk uddannet på kunstakademiet i Carrara, Italien, hvor han lærte at bearbejde marmor i billedhuggertraditionen fra antikken og renæssancen, og han afsluttede sin uddannelse på Kunstakademiet i København, hvor han blev en del af 1980’ernes eksperimenterende kunstmiljø med “De Unge Vilde” og ”Værkstedet Værst”. Christian Lemmerz blev kendt i offentligheden, da han udstillede rådnende grisekroppe på Esbjerg Kunstmuseum, men senere vendte kunstneren tilbage til sit klassiske udgangspunkt, da han udstillede skulpturer i Carrara-marmor på ARoS i 2010. Først ved nærmere eftersyn så gæsterne, at de hvide skulpturers kroppe var vansirede og lemlæstede af krig, overgreb og terror.
Christian Lemmerz’ værker kredser om død, undergang og angst. De handler, med andre ord, om den menneskelige eksistens. Det udelukker ikke skønheden, heller ikke i Christian Lemmerz’ tegninger, som nu bliver udstillet i Faaborg. ”“Jeg har altid opfattet mig selv mere som tegner end som billedhugger. Det passer bedre til mig, da jeg i tegningen kan tage den fulde risiko her og nu. Skulpturen kræver planlægning,” skriver Christian Lemmerz i sin store bog ”Disegno” om sin tegnekunstneriske praksis. Tegningen er et rum for eksperimenter, hvor kunstneren kan arbejde hurtigere og mere frit end i skulpturen.
Udstillingens tegninger er skitser til skulpturer, formeksperimenter og små værker i egen ret. De fleste tegninger består af menneskekroppe, der er standset midt i en bevægelse som under en kamp eller dans. Andre mangler hoveder og arme. Skitserne viser mennesker i deres mest rå og upolerede former, men tegningerne indeholder også figurer, som minder mere om kunstnerens klassiske udgangspunkt.
Kunstnerens skulpturer og tegninger findes på en række kunstmuseer, bl.a. på Statens Museum for Kunst, ARoS og Ny Carlsberg Glyptotek.
TEGNINGEN SOM PROJEKTIONSPLADE
Udstillingens tegninger er voldsomme. Strøgene er store, og blyanten bliver trykket mod papiret med en kraft, som hist og her giver flænger i papiret.
”Tegningen er for mig en stor projektionsplade, hvorpå jeg kan projicere idéer eller bare opnå et kropsligt udsving, få en kropslig fornemmelse ud. Det smukke ved tegningen er, at det er en rytme og en synsakt, man direkte oversætter til kroppen, til armen, der møder papiret.”
Christian Lemmerz