Franciska Clausen: Skitse/collage (SOLGT)

12.000,00 kr.
udsolgt

Franciska Clausen (1899-1986): Collage/skitse, u.d. Blæk og pap på papir ca. 14,7 x 10 cm. Indrammet i røget egetræsramme med dobbelt museumsglas (UV92) ca. 38 x 33 cm.

SOLGT

Del af udstillingen “Franciska Clausens skitser fra 1920’erne” 9. september - 28.- oktober 2023 i Skitsehandlen.

Afhentning eller levering kan aftales. Skriv til os, hvis du ønsker anden indramning.

Tilføj til indkøbskurv

Franciska Clausen (1899-1986): Collage/skitse, u.d. Blæk og pap på papir ca. 14,7 x 10 cm. Indrammet i røget egetræsramme med dobbelt museumsglas (UV92) ca. 38 x 33 cm.

SOLGT

Del af udstillingen “Franciska Clausens skitser fra 1920’erne” 9. september - 28.- oktober 2023 i Skitsehandlen.

Afhentning eller levering kan aftales. Skriv til os, hvis du ønsker anden indramning.

Franciska Clausen (1899-1986): Collage/skitse, u.d. Blæk og pap på papir ca. 14,7 x 10 cm. Indrammet i røget egetræsramme med dobbelt museumsglas (UV92) ca. 38 x 33 cm.

SOLGT

Del af udstillingen “Franciska Clausens skitser fra 1920’erne” 9. september - 28.- oktober 2023 i Skitsehandlen.

Afhentning eller levering kan aftales. Skriv til os, hvis du ønsker anden indramning.

Datering:

Franciska Clausens skitser er udaterede, men kompositionernes stil, to skitser med dansende og en note med et navn og en gade, der ligger i Berlin, tyder på, at skitserne er fra hendes ophold i den tyske hovedstad i 1920’erne.

Proveniens:

Skitserne er fra en dansk privatsamler, som fik skitserne af Franciska Clausens niece Lissie Clausen. Dokumentation - affotograferede breve fra Lissie Clausen til privatsamleren - medfølger værket. Navn på privatsamler bliver oplyst ved køb. Vedkommende fik skitserne som tak for sit arbejde med registrering af Franciska Clausens værker.

 

Indramning i røget egetræsramme med dobbelt museumsglas

 

OM KUNSTNEREN

 

Franciska Clausen (1899-1986) var en dansk avantgardekunstner og blandt de første kunstnere til at introducere konstruktivismen i Danmark. Hun blev født i Aabenraa, dengang en del af Tyskland, og blev uddannet på kunstskoler i Weimar, München og hos den ungarske kunstner László Moholy-Nagy i Berlin. Hun flyttede til Paris i 1920’erne, hvor hun blev elev af den franske kunstner Fernand Léger. Her placerede Franciska Clausen sig centralt blandt 1920’ernes og 1930’ernes toneangivende avantgarde-kunstnere, bl.a. som medlem af kunstnergruppen Cercle et Carré sammen med bl.a. Wassily Kandinsky, Piet Mondrian, Jean Arp og Le Corbusier. 

Franciska Clausen flyttede tilbage til Danmark bl.a. som følge af børskrakket og Den Store Depression, der fulgte efter i 1930’erne. Hendes nye konstruktivistiske kunst blev først overset og senere ignoreret af det danske kunstmiljø, og skuffelsen over hendes modtagelse kom til at præge resten af kunstnerens karriere. Franciska Clausen blev boende i Aabenraa, hvor hun blev kendt som en enestående portrætmaler. Hendes konstruktivistiske malerier blev først genopdaget i 1950’erne af den unge svenske kunsthistoriker Oscar Reutersvärd, der havde hørt om Franciska Clausens kunst gennem Otto Carlsund, hendes kollega fra Paris-årene. 

Franciska Clausens værker findes i dag på flere danske kunstmuseer, bl.a. Statens Museum for Kunst, ARoS og Kunstmuseet Brandts. Kunstmuseet Brundlund Slot i Sønderjylland har en stor samling af hendes tegninger og malerier. 

“Jeg er vist slet ikke nogen rigtig kunstnernatur. Jeg er doven. Når jeg har udformet mine billedidéer i de små gouacher, er jeg færdig med dem. Så gider jeg ikke at opkopiere dem til store oliebilleder. Det er jo rutinearbejde, rent håndværk, og det morer mig ikke.” 

Franciska Clausen.

Citeret fra Finn Terman Frederiksen: Franciska Clausen, bd. 1. s. 93. 

Franciska Clausen. Foto fra “Franciska Clausen” af Inge Lise Mogensen Bech. Bogen kan købes i Skitsehandlen i forbindelse med udstillingen.