Kai Nielsen: Skitse til skulptur af kvinde set bagfra
Kai Nielsen (1882-1924): Skitse til skulptur af kvinde set bagfra. Bly på papir. Tegningens størrelse: ca. 20,5 x 7,3 cm.
Indrammet i egetræsramme med passepartout og museumsglas (UV92) ca. 32 x 20 cm. Vores værksted indrammer alle værker. Skriv til os, hvis du ønsker anden indramning.
Følgebrev med værkoplysninger og proveniens følger med alle værker.
Afhentning i Skitsehandlen eller levering som forsikret pakke med GLS.
Kai Nielsen (1882-1924): Skitse til skulptur af kvinde set bagfra. Bly på papir. Tegningens størrelse: ca. 20,5 x 7,3 cm.
Indrammet i egetræsramme med passepartout og museumsglas (UV92) ca. 32 x 20 cm. Vores værksted indrammer alle værker. Skriv til os, hvis du ønsker anden indramning.
Følgebrev med værkoplysninger og proveniens følger med alle værker.
Afhentning i Skitsehandlen eller levering som forsikret pakke med GLS.
Kai Nielsen (1882-1924): Skitse til skulptur af kvinde set bagfra. Bly på papir. Tegningens størrelse: ca. 20,5 x 7,3 cm.
Indrammet i egetræsramme med passepartout og museumsglas (UV92) ca. 32 x 20 cm. Vores værksted indrammer alle værker. Skriv til os, hvis du ønsker anden indramning.
Følgebrev med værkoplysninger og proveniens følger med alle værker.
Afhentning i Skitsehandlen eller levering som forsikret pakke med GLS.
OM KUNSTNEREN
Kai Nielsen (1882-1924) var dansk billedhugger. Blandt hans mest kendte skulpturer er Vandmoderen i Ny Carlsberg Glyptotekets vinterhave, figurgruppen på Blågårdsplads i København og Ymerbrønden på torvet i Faaborg (foran Skitsehandlen). Han har flere skulpturer stående i billedhuggersalen på Faaborg Museum og i SAK Kunstbygning i Svendborg. Statens Museum for Kunst og Ny Carlsberg Glyptoteket har flere af billedhuggerens skulpturer og tegninger.
Kai Nielsen kom fra Svendborg, og han blev uddannet på Kunstakademiet i 1912. I 1913-14 tog han til Paris for at studere både den moderne og den ældre kunst. Han var medlem af Kunstnernes Efterårsudstilling og Den Frie Udstilling og står bag mange markante udsmykninger i det offentlige rum som f.eks. Blågårds Plads (1912-1922) i København og Ymerbrønden (1913) i Faaborg.
Kai Nielsen forener stiltræk fra klassisk kunst med modernismens brug af former og materialer. De fleste af hans værker skildrer menneskekroppen i pagt med en besjælet og livgivende natur, og de handler ofte om mytiske, evige fortællinger. Han var især inspireret af græsk mytologi, bibelske tekster og nordisk mytologi.
Fra Faaborg Museums beskrivelse af kunstneren.